A részvénypiaci ingadozásokra ad megoldást az Erste Stock Cost Averaging Alapok Alapja
A tavalyi év nagy dobása az Erste Alapkezelőnél az Erste Cost Averaging alapcsalád, amely májusban indult útjára és a gyorsan változó piaci helyzetre igyekezett megoldást hozni. Az új termékről Varga Zalánnal, az Erste Alapkezelő Zrt. értékesítési igazgatójával beszélgettünk.
Zalán, milyen gondolatok mentén alakítottátok ki az új terméket?
Az egész termékkoncepció áprilisban körvonalazódott a fejemben. Már bőven benne voltunk a koronavírus-járványban, sejtettük, hogy lesz második hullám, előttünk volt az amerikai elnökválasztás, az USA és Kína technológiai harcban állt, tudtuk, hogy az egész év bizonytalan lesz. Egyébként is nehéz dönteni, hogy mikor érdemes beszállni a részvénypiacra, ilyen feltételek mellett pedig pláne. A megtakarítók félnek a veszteségtől, így sokan elkerülik a részvénypiacokat – különösen ilyen bizonytalanságok közepette –, emiatt viszont kimaradnak a részvények által hosszú távra kínált extra hozamból. Erre próbáltunk megoldást találni, így született meg az Erste Stock Cost Averaging Alapok Alapja.

Varga Zalán, értékesítési igazgató, Erste alapkezelő Zrt.
Mi az alap különlegessége?
Röviden a bekerülési költség átlagolási technika. A befektetési világban sokan használják ezt a módszert részvénypiaci pozíció kiépítésére: befektetésre szánt pénzünket több részre osztjuk és bizonyos időközönként, több részletben vásároljuk meg részvényportfóliónkat. Ezt a technikát most egy alapon belül valósítottuk meg. A Cost Averaging Alap pénzpiaci alapként indul, majd havi gyakorisággal vásárol globális, szektorális és tematikus részvényalapokat, és ennek köszönhetően egy év alatt részvényalappá változik. A lényeg, hogy az ügyfél nem ma kapja meg mai árfolyamon a részvényportfóliót, hanem egy év alatt, az adott időszak átlagárán az Alapon keresztül részesülhet. Így nem gond, ha ingadozik a piac, ráadásul csökken a rövidtávú veszteségtől való félelem és a pszichológiai nyomás, hogy ideális időpontot keressünk a beszállásra. Magyarországon jelenleg más alapkezelő nem árul ilyen terméket.

Forrás: Erste Alapkezelő Zrt.
Hogy látod, mekkora népszerűségnek örvend a termék?
Így, közel egy év távlatából azt mondhatom, hogy elképesztően népszerű, már ebben a viszonylag rövid időszakban is nagy sikereket értünk el. Májusban indult az első, szeptemberben a második, és novemberben a harmadik kibocsátási hullám. Nyolc hónap alatt már több, mint 30 milliárd forintot gyűjtöttünk össze a termékcsaládban. Vannak ügyfelek, akik most először szálltak be a részvénypiacokba ezen a terméken keresztül, de a nagy tapasztalattal rendelkező befektetőink is nagyon szeretik.
A részvénybefektetések terén globális alapokat vásároltok vagy szektorok szerint válogattok?
A portfólió gerincét a globális részvényalapok alkotják, de a hozampotenciál növelése érdekében, és, hogy színesebbé tegyük a terméket, megatrendhez kapcsolódó alapokba is beszállunk – ilyenek például a technológiai alapok vagy a zöld befektetések. A technológiai fejlődés a legfontosabb megatrend, de a környezeti technológiák területén tevékenykedő vállalatok is nagy lehetőségek előtt állnak a környezetvédelem előtérbe kerülése okán. A megatrend fókuszú Cost Averaging alapunk kimondottan ezekre a területekre fókuszál, feltörekvő piaci befektetésekkel kiegészítve.
Tervezitek a termék folytatását?
Eddig öt ilyen alapot indítottunk, és az értékesítési számok, illetve a pozitív visszajelzések megmutatták, hogy van igény erre a termékre, úgyhogy igen, tervezünk új kibocsátásokat. A következő Cost Averaging Alap februárban jön az ESG tematikával.
A termékről bővebben itt olvashat: