Második születésnapját ünnepelte a Private Banking Hangulatindex
A hangulatindexek elemzése fontos a számunkra, hiszen egy átfogó képet ad arról, hogy a befektetők, ügyfelek mennyire optimisták pénzügyeikkel és a gazdaság helyzetével kapcsolatban. Az Erste Private Banking hangulatindexről Somlai Lászlóval, az Erste Private Banking értékesítési vezetőjével és Miró Józseffel, az Erste Befektetési Zrt. vezető elemzőjével beszélgettünk.
Mikor és hogyan született meg az Erste Private Banking hangulatindexe?
Két éve indítottuk útnak saját privátbanki hangulatindexünket, mely során rendszeresen feltérképezzük, hogy mit gondolnak ügyfeleink: hogyan látják a világot, és hogyan élik meg az aktuális eseményeket. Szakértői csapatunk saját kérdéssort állított össze, és meghatározta a mérőszámokat. Az eredmények során, ha az összesített mutató nulla fölött van, akkor optimista a hangulat, ha nulla alatt, akkor pesszimista.
A mi hangulatindexünk a beszerzési menedzser indexszel és fogyasztói bizalmi indexszel szoros korrelációt mutat, hiszen ügyfélkörünk sem tudja kivonni magát a világ történéseiből. Két év tapasztalata alapján már kirajzolódnak bizonyos trendek és az eredményeket látva többször is ért minket meglepetés, de összességében elmondhatjuk, hogy ügyfeleink szeretnek a komfortzónában maradni, és nem a végletek mentén gondolkodni.
Kirajzolódott valamilyen trend az elmúlt évek eredményeit vizsgálva?
Az elmúlt két év adatait vizsgálva megállapíthatjuk, hogy alapvetően pesszimista az ügyfeleinknek a gazdaságól alkotott véleménye. Talán ez nem véletlen, hiszen a pandémia alatt kezdtük el mérni a véleményeket, a pandémiát pedig az orosz-ukrán konfliktus váltotta. Ezek után furcsa is lett volna, ha óriási optimizmust tükröznek a válaszok. 2020 augusztusától 2021 februárig negatív tartományban volt az index. 2021 februárja és augusztusa között pozitív volt és azóta kisebb megszakításokkal ismét romló hangulatot láthatunk. Ez jól jelképezi a piacok mozgását is. Talán egy kicsivel hamarabb váltak az ügyfelek pesszimistává, mint ahogy a részvénypiac csúcsa bekövetkezett tavaly októberben.
Szakértőinket meglepte, hogy bizonyos alindexekben pozitív hangulatváltozást is láttunk mostanában, miközben a világból negatív hírek érkeztek. Az ügyfelek amerikai piacba vetett hite javult. A forint hangulatindexnél a forint volatilitásáról is meglepően pozitívan gondolkodtak. A beruházási alindex negatív tartományban maradt, de az előző időszakban mért adatokhoz képest javult.
A beérkezett adatok alapján milyen érdekes eredményt emelnének ki?
Elmondhatjuk, hogy az elmúlt két évben a külföldi piacokat sokkal jobban szerették ügyfeleink, mint a saját hazai részvénypiacunkat, azonban olyasmi történt a magyar piacon, amihez nem volt fogható korábban. Régebben a külföldiek részvénytulajdonosi aránya a magyar tőzsdén 70-80 százalék volt. 2021-ben ez 70 százalékról 60-ra csökkent. Tavaly december óta mostanáig 60 százalékról 43 százalékra esett vissza. A magyar lakossági kezében lévő részvényállomány aránya viszont nagyot nőtt, 5 százalékról felment 15 százalékra. Mindezekkel szemben azt lehetett látni az ügyfélkörünkben, hogy a magyar piaccal kapcsolatos hangulat szinte mindig, talán 1-2 időszakot kivéve a negatív tartományban tartózkodott, holott tavaly is és idén is rekordprofitot értek el a vállalatok. Az ügyfeleink inkább úgy gondolkodtak, mint a külföldi befektetők és kevésbé úgy, mint egy „magyar befektető”. Általában igaz az, hogy a külföldi, mondjuk a DAX vagy S&P 500 indexet barátságosabban ítélték meg. Érdemtelenül mellőzött a magyar piac, miközben Amerikát és Németországot jobban preferálják.
Az ügyfelek kockázati kitettségének és a hangulatindex alakulásának vizsgálata során, egy nagyon szoros kapcsolatot fedeztünk fel. Amikor a hangulatindex pesszimista de javuló tendenciát mutatott, akkor egy meredek emelkedést figyelhettünk meg a direkt és indirekt részvénykitettség kapcsán, a teljes ügyfélkör portfólióján belül. Amikor romlott a hangulat, akkor pedig csökkent ez a kitettség.
Érdemes nem csak szakértőinknek, de ügyfeleinknek is folyamatosan figyelemmel kísérni a hangulatindexünk eredményeit. Nem is gondolnánk, de sok esetben a hangulatindexek miatt válnak láthatóvá bizonyos problémák. Ha az egyik mutató hirtelen nagyot zuhan, akkor a részmutatókat vizsgálva rábukkanhatunk arra, hogy mi rontotta el a piaci szereplők kedvét.
Töltse ki rövid, mindössze 1 percet igénybe vevő anonim kérdőívünket az alábbi gomb segítségével, és tekintse meg az előző felmérés eredményét!